Monday, January 24, 2005

Nurul Izzati

Memang sejak 2002 lagi aku tak pernah berpeluang untuk lihat wajah Nurul Izzati. Dari mulut orang ramai, kata mereka Nurul Izzati ini memang wajahnya comel sangat. Pipi gebu putih melepak. Ikut emaknya kata adik aku.

Akhirnya pada hari Sabtu lepas, hari yang ditungu tunggu tiba. Hari aku akan dapat bersua dengan Nurul Izzati.

Memang pasti aku tidak dapat lupakan detik pertemuan pertama tersebut. Hati mulai berdebar-debar. Ku renung dari jauh, ini rupanya Nurul Izzati. Memang sah lah kata kata orang ramai, wajahnya memang comel sangat.

Sebaik sahaja terpandang wajahku matanya tak berkedip, bebola matanya membesar. Lebih kurang lima saat dia terkasima begitu. Kemudian perlahan lahan wajahnya berubah. "Mamaaaaa! Mamaaaa!!!". Dia mula menangis dan berlari ke ibunya.

*Hampeh*.

Ahhh .. perlahan lahan aku keluarkan sedikit gula gula yang aku bawa dari negara yang mempunyai empat musim. "Meh meh dekat Abang Faiz meh .. nah coklat ngan gula gula." Terdengar saja perkataan 'coklat dan gula gula', Nurul Izzati berhenti menangis dan mengintai Abang Faiz nya dari belakang ibunya. "Pi lah, Abang Faiz nak kasi hang coklat tu", ujar Makcik Intan.

Dengan muka yang MTM (malu tapi mau), dia berjalan segan segan ke arah Abang Faiz. Dihulurkan tangannya yang mungil. "Haa .. cakap apa?" kata Makcik Intan pada sepupuku. "Mekaciiihh", kata Izzati manja. Aihh .. bagi coklat terus jadi baik budak ni. Hatiku tersenyum sendirian.


Aku terfikir : SubhanAllah, adakah semua orang boleh untuk kita gula-gulakan?

No comments: