Tuesday, July 12, 2005

AMARAN: Ini adalah realiti perihal nafsu rakyat Malaysia secara umum.

Ustaz Daud (bukan nama sebenar), adalah seorang ustaz di salah sebuah sekolah rendah di Sabah (bukan lokasi sebenar). Beliau yang berumur lewat 20-an mengajar mata pelajaran Bahasa Arab dan berada di bawah projek perlaksanaan Islam Hadhari.

Di suatu Sabtu petang,

Ustaz Ahmad : Shaykh, malam ni jom kita main badminton .. riadhah sikit. Dah lama kita tak exercise ni.
Ustaz Daud : Ala, malam ni tak boleh lah. Ana nak tengok Akademi Fantasi.
Ustaz Ahmad : Astaghfirullah al-azeem, shaykh. Enta tengok Akademi Fantasia? Kan haram tu tengok perempuan menari-nari dan melenggang-lenggok selama dua jam.
Ustaz Daud : Takpelah, sekejap je dua jam tu. Ana rancangan tv yang lain memang tak tengok sangat. Akademi Fantasia je yang ana layan.


Selang beberapa jam kemudian,

Ustaz Ali : Shaykh, malam ni Akhie Jamil jemput datang rumah dia, dia ada buat makan-makan sikit dan kenduri kesyukuran.
Ustaz Daud : Aiseh, shaykh tak boleh lah,malam ni ada Akademi Fantasia.
Ustaz Ali : Ya Allah. Menghadiri jemputan tu kan hukumnya wajib. Sedangkan tengok Akademi Fantasia tu entah apa la hukumnya.
Ustaz Daud : Ala, tak boleh lah shaykh. Ana memang tak boleh miss Akademia Fantasia ni, dah makin hangat sekarang.


Dan manusia terus menerus bertuhankan nafsu, nafsu kepada hiburan. Sedar atau tidak sedar, pada 'that particular point of time' manusia dah menjadikan kiblat mereka berkiblatkan Akademi Fantasia. Pada saat itu, tuhan mereka adalah Tuhan Nafsu Akademi Fantasia.

No comments: