Monday, June 07, 2004

Anjing 1

Bismillah wa alhamdu lillah allazi laa ilaaha siwaah was as-solaatu wa as-salaamu 'ala rasulillah

Kisah pemuda Ashabul Kahfi (sahabat sahabat gua) yang hidup di zaman 350 AD cukup terkenal dan tersemat di sanubari pemuda pemudi Islam. Pelbagai pengajaran yang boleh digarap dari kisah mereka.

Salah satu pengajaran yang menarik, dapat diteliti semasa Allah swt berfirman:

"(Some) say they were three, the dog being the fourth among them; (others) say they were five, the dog being the sixth,- doubtfully guessing at the unknown; (yet others) say they were seven, the dog being the eighth. Say thou: "My Lord knoweth best their number; It is but few that know their (real case)." Enter not, therefore, into controversies concerning them, except on a matter that is clear, nor consult any of them about (the affair of) the Sleepers." (18:22)

Seseorang yang benar benar mentadabburi ayat di atas tentu tidak dapat menyembunyikan rasa kehairanan yang teramat apabila memerhatikan bahawa Allah swt menyebut frasa "dan anjing mereka" sehingga 3 kali.

Cuba kita perhatikan semula:

- Dan sesetengah mereka katakan bahawa mereka bertiga, dan yang keempat anjing mereka.
- Dan sesetengah mereka katakan bahawa mereka berlima, dan yang keenam anjing mereka.
- Dan sesetengah mereka katakan bahawa mereka bertujuh, dan yang kelapan anjing mereka.

Sebab apa perlu juga disebutkan "dan anjing mereka"? Sedangkan umum tahu bahawa pada kebiasaannya seekor anjing tidak membawa signifikasi dan tidak bernilai untuk dicatatkan.

Namun anjing ini mendapat penghargaan yang tidak ternilai apabila kewujudannya termaktub di dalam kalam Allah yang dimuliakan. Kata kata Allah yang darinya manusia disuruh mengambil pengajaran dan dijadikan sebagai panduan.

Dan tentunya Allah swt tidak membuat sesuatu dengan sia sia.

Bagaimana dan kenapa anjing ini begitu dimuliakan? Adakah kerena ia telah menggigit dan melawan penjahat? Tidak. Adakah kerana ia menyalak dan menjaga mereka dari bahaya? Juga tidak. Jadi apakah hikmah di sebaliknya?

Jawapannya:

Sesetengah ulama' rahimahullah menyatakan bahawa hikmah yang boleh diperolehi di sini ialah anjing tersebut mendapat tashreef dan dimuliakan di sisi Allah swt, sebab utamanya adalah kerana ia mendampingi orang orang yang soleh. Hanya kerana kebersamaannya dengan orang orang yang soleh maka kewujudannya diiktiraf oleh Allah swt di dalam Al-Qur'an. [Imam Ibnu Katheer rahimahullah adalah antara ulama' yang secara explicit menyebutkan pengajaran ini dalam kitab tafsirnya]

Tadabburkan lah pengajaran di atas!

Bak kata Imam As-Shafi'e rahimahullah yang lebih kurang maksudnya : Aku suka untuk berdamping dengan orang orang yang soleh, dan aku bukan lah dari mereka (orang orang soleh). Aku berharap agar pendampinganku bersama mereka dapat menjadi shafa'at buatku di akhirat kelak.

Renungkan secara mendalam, jika tidak mahu berada dalam kerugian. Allahu a'lam.



Anjing 2

Bukti akan kepentingan ilmu terserlah dalam perihal anjing. Bagaimana Allah swt mengharamkan bagi kita memakan haiwan yang telah dibunuh oleh binatang lain termasuk anjing (biasa), namun Allah swt menghalalkan bagi kita memakan haiwan yang telah digigit oleh anjing buruan kita.

Apakah yang membezakan seekor anjing biasa dan seekor anjing buruan? Garis bezanya hanyalah kerana ilmu. Hanyalah kerana ilmu. Hanyalah kerana ilmu.

Wa Allahu al-Musta'an.

No comments: