Sunday, October 24, 2004



33.3333% of Ramadhan is Gone

33.3333% dari Ramadhan pada tahun ini dah berlalu dan tidak kan datang kembali buat selama lamanya. Have we harvested enough fruits for the whole 11 months to come?

Madrasah tarbiyyah Ramadhan adalah madrasah tarbiyyah tahunan. Jika kita tidak serius dan ambil sambil lewa maka impaknya mungkin akan kita rasai sepanjang tahun.

Mungkin ada di antara kita yang mengeluh, *sigh* Ramadhan di US bagaikan tiada Ramadhan, tak dapat nak kecapi ruh Ramadhan langsung seperti di Malaysia. Puasa di sini hambar sedangkan homework, projects dan assignments terus sahaja menggunung.

Ketenangan ada di sini
Tak jumpa kerana kau tak menghayati
Kebahagiaan tersirat di hati
Tak rasa kerana kau tak mencari


Sedarlah bahawa ruh Ramadhan itu selalu sahaja on air. It all depends on us whether we strive the effort to tune in to the right frequency or not. Jangan disebabkan kita silap tune frequency atau disebabkan receptor hati kita yang dah rosak lagi berkarat kita salahkan ruh Ramadhan dah tidak wujud. Seperti orang yang tidak pandai menari, tapi disalahkan lantai yang bergoyang.

*Borrowing some engineering terms if you may* Hari ini usai sudah hari ke-10 Ramadhan. Jika pada saat ini kita masih tidak dapat nak tune in ke frequency Ramadhan, maka ada baiknya dicuba untuk mengaplikasikan filter bagi membuang segala noise yang mengkaburi channel langsung kita ke dimensi samawi.

Sememangnya dosa itu menggelapkan mata hati dari melihat yang haq dan dari melihat Al-Haq. Jauhkan diri dari beban dosa nescaya insha Allah kita akan dapati diri kita lebih ringan untuk melakukan ibadah.

For verily, Ramadhan is a special window in time that connects us to Allah and the heavenly attributes.

Ramadhan awwaluha rahmah, wa awsatuha maghfirah, wa aakhiruha itqun min an-naar.

No comments: